Definisi Dan Fidyah

Fidyah. Di zaman kini ini, ada sebagian orang yang beranggapan, bahwa seseorang boleh tidak berpuasa meskipun sama sekali tidak ada udzur, asalkan beliau mengganti dengan membayar fidyah. Jelas hal ini tidak dibenarkan dalam agama kita. Berikut yaitu klarifikasi perihal Fidyah, Hukum Fidyah, Siapakah Yang Dikenakan Fidyah.

 bahwa seseorang boleh tidak berpuasa meskipun sama sekali tidak ada udzur Definisi dan  Fidyah

Definisi Fidyah

Pengertian Fidyah yaitu denda atas seseorang Islam yang telah baligh dikarenakan telah meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun dengan sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan.

Hukum Fidyah

Hukum membayar fidyah yaitu wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. dan juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.

Kewajiban ini terang dinyatakan dalam firman Allah SWT yang artinya :
“(Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu, maka siapa di antara kau yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) lalu wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain, dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tuanya dan sebagainya) membayar fidyah yaitu memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu hari yang tidak dikerjakan puasa).” (al-Baqarah: 184).

Kadar Fidyah

Kadar bayaran fidyah berubah mengikut harga yang ditetapkan oleh pemerintah di suatu tempat. Pengiraan kadar fidyah menurut kadar harga beras (makanan pokok penduduk). Nilai fidyah dalam satu hari tidak berpuasa sanggup dihitung menurut nilai Zakat Fitrah yang telah ditetapkan.

Siapakah Yang Dikenakan Fidyah

  1. Uzur menunaikan puasa wajib. Terdiri daripada golongan yang menghidapi sakit berpengaruh dan tidak memiliki impian untuk sembuh, atau golongan bau tanah yang tidak bisa berpuasa atau kedua-duanya sekali. Fidyah dikenakan pada tahun bulan ampunan yang sama.
  2. Wanita hamil yang tidak berpuasa kerana bimbang keselamatan bayi dalam kandungan.
  3. Tidak berpuasa kerana bimbang akan keselamatan bayi yang dikandungnya menyerupai dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan membayar fidyah sebaik habis bulan ampunan pada tahun yang sama dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Jika telah datang bulan ampunan tahun berikutnya, perempuan ini dikenakan fidyah lagi kerana lewat menggantikan puasa.
  4. Ibu yang Menyusui Anak. Tidak berpuasa kerana merasa bimbang akan memudharatkan bayi yang disusuinya menyerupai kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Golongan ini dikenakan membayar fidyah sebaik habis bulan ampunan pada tahun yang sama dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Jika telah datang bulan ampunan tahun berikutnya, perempuan ini dikenakan fidyah kerana lewat menggantikan puasa.
  5. Orang yang telah meninggal dunia. Fidyah meninggalkan puasa bagi orang yang telah meninggal dunia boleh dilakukan oleh waris -warisnya kalau bilangan hari tidak berpuasa diketahui sebelum pembahagian pusaka dibuat.
  6. Melambatkan Ganti Puasa (Qada’). Mereka yang melambatkan ganti puasanya sampai telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadhan), dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.
Sumber PPZ MAIWP

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Definisi Dan Fidyah"

Post a Comment